Adriana Blahová Rôzne

Nenáročné cvičenie robí zázraky

Športovkyňa Magda Abelovská si život bez pohybu nevie predstaviť. Keď nebola na bicykli, hrala tenis, behala, plávala či lyžovala. Pred pár rokmi ju však začal neznesiteľne bolieť chrbát. To ju priviedlo k SM systému a Dornovej metóde.

Za bolesti mohla prasknutá platnička. To ju značne limitovalo. Zrazu bol pre ňu šport tabu, navyše trpela bolesťami. Pátrala po niečom, čo by jej pomohlo. „Na internete som narazila práve na SM systém a Dornovu metódu. Vhodná je ich kombinácia,“ prezrádza Magda. Pri behu ešte bolesť cíti, no na bicykli či v bazéne jej nič v pohybe nebráni. Po tejto skúsenosti sa rozhodla získať kvalifikáciu v tejto oblasti a pomôcť tak aj iným. „Človek sa pri cvičení naučí správne držať telo a v správnom poradí zapájať svaly pri akomkoľvek pohybe, i v bežnom živote.“ Správne držanie tela musí vychádzať z každodenného pohybu a zo správneho držania tela by mali vychádzať aj športovci. Ak sa svaly zapoja do pohybu v nesprávnom poradí, dochádza k narušeniu pohybového stereotypu. SM systém je na svalovej báze a Dornova metóda je skôr o naprávaní kĺbov. Keď človek nemá správnu polohu kĺbu, rovnováha je narušená. „Ja sa snažím venovať viac športovcom. Tí často zanedbávajú regeneráciu a kompenzáciu. Čo sa môže vypomstiť o niekoľko rokov neskôr, tak ako mne,“ priznáva zarytá športovkyňa.

Najväčším zadosťučinením pre Magdu bol prípad žiačky Soni, ktorá je na vozíčku. „Videla som, že sedí vykrivená v tom vozíčku. Navrhla som jej, či by to so mnou neskúsila. Ona mala už ťažkú skoliózu a vykrivený hrudník.“ Cvičenie sa pre ňu stalo súčasťou života. „Prvýkrát, keď sme ju posadili na stoličku bez operadla, neudržala sa. Ja som s ňou cvičila a babka ju držala. Po dvoch týždňoch cvičenia sedela sama, aj sama cvičila. Pre mňa to bol veľký zážitok.“ A čo na to samotná Soňa? „Som vozíčkarka a z celodenného sedenia ma bolel nielen chrbát, ale aj hlava. Nemohla som sa na nič sústrediť. Zhoršovala sa mi skolióza a ja som sa stále viac krivila na jednu stranu. Bežné cviky na chrbát mi nepomáhali, často som si musela ísť ľahnúť, aby som zmenila polohu, prípadne si dať tabletku od bolesti,“ spomína Soňa. „Pani Abelovská ma naučila niekoľko cvikov, ktoré som cez prázdniny poctivo cvičila dvakrát denne asi po 15-tich minútach. Je to celkom jednoduché cvičenie, ktoré sa dá zvládnuť aj doma. Stačí mi k tomu pružné lano, ktoré si prichytím o kľučku na dverách a v sede cvičím.“ Zo začiatku mala síce poriadnu „svalovku“, najmä na bruchu a ramenách, ale stálo to za to. „Cítim sa oveľa lepšie, problémy s chrbticou mám len pri zmene počasia, viditeľne som sa „narovnala“, dokonca som aj schudla,“ pochvaľuje si štvrtáčka na Obchodnej akadémii v Nitre.

Dornova metóda vyrovnáva celkovú statiku tela, napráva kĺby i stavce. Koľko však trvá, kým vidno nejaké výsledky po cvičení? „Výsledok sa dostaví aj hneď. Často sa dotyčnému uľaví od bolesti. Nefunguje to však tak, že po napravení sa bolesť nikdy nevráti. Pretože keď je to dlhoročná záležitosť, je to komplikovanejšie. Po napravení treba cvičiť,“ uvádza Magda veci na pravú mieru. Na kĺby či celkové držanie tela pôsobia aj nenápadné, na prvý pohľad neškodné činnosti. Najmä ženy si rady prekladajú nohu cez nohu a tým sa kĺb vyťahuje a uvoľňuje. Rovnako sedenie pri počítači škodí na krčnú chrbticu, pri pozeraní televízie by televízor mal byť priamo pred nami. Tým sa skracujú svaly na danej strane. Cvičením sa človek naučí pracovať so svojím telom. Zo začiatku môže pripadať nezáživné. Nad každým pohybom treba veľmi rozmýšľať. Úsilie však prináša citeľné výsledky.

SM systém možno definovať ako súbor jednoduchých a účinných cvikov založených na aktivácii svalových špirál. Tie sťahujú obvod tela, vyrovnávajú chrbticu do strednej línie a vytvárajú silu nahor, ktorá chrbticu naťahuje. Tým sa uvoľňujú blokády, zvyšujú sa medzistavcové platničky a rovnomerným rozložením pohybu sa predchádza aj zvýšenému opotrebeniu kĺbov. Cvičenie je vhodné pre všetkých, ktorí trpia bolesťami chrbtice, akútnym vyklenutím platničky a skoliózou. Rovnako jej prepadli vrcholoví športovci ako svetová tenisová jednotka Novak Djokovič. Zlepšuje im totiž výkon, predchádzajú tak preťaženiu a degenerácii chrbtice a veľkých kĺbov. Je vhodné pre „chorých“, rovnako pre zdravých ako prevencia a posilnenie celého tela. Základ tvorí dvanásť cvikov s pružnou gumou, ktoré sa opakujú. Vhodné je cvičiť každý deň približne 15 minút.

sm system
20
Galéria

Tento článok nie je možné komentovať.

Rýchle správy

Najčítanejšie